Maksaminen ja laskutus Oikion palveluissa – usein kysytyt kysymykset
Tältä sivulta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin Oikion laskutuksesta ja maksamisesta. Ohjeista selviää, mitä tehdä, jos maksusi ei mene läpi, miten siirtää eräpäivää, mistä löydät laskukopiot sekä miten toimia muistutusten ja perinnän yhteydessä.
Maksamiseen liittyvät kysymykset
Miksi maksuni ei mene läpi, kun yritän maksaa Fonectan laskua?
9.10.2025 voimaan tullut EU:n pikamaksuasetus edellyttää, että maksun saajan nimi vastaa tilin omistajan nimeä. Tätä kutsutaan maksunsaajan tarkistukseksi (VoP, Verification of Payee), ja sen tarkoituksena on lisätä maksamisen turvallisuutta.
Oikion laskuilla käytetään tilinumeroa FI40 4055 0017 2923 15, joka on CreditVisor Oy:n nimissä. Lokakuusta 2025 alkaen laskuilla näkyy tieto oikeasta saajasta.
Jos saat maksun yhteydessä ilmoituksen, että maksunsaaja ei täsmää, muuta maksunsaajaksi CreditVisor Oy, jotta maksu menee läpi.
Laskutukseen liittyvät kysymykset
Milloin laskutus tapahtuu?
Laskutus tehdään sopimusehtojen mukaisesti laskutusjakson alussa, ellei muuta ole sovittu. Ensimmäinen lasku lähetetään yleensä noin viiden päivän kuluttua tilauspäivästä.
Mistä löydän laskuni ja tilaukseni?
Tilaukseen ja laskutukseen liittyvät tiedot löydät [Oikio Studiosta]:
-
Tilaukset-sivulta näet mm. tilausvahvistukset
-
Studiosta voit myös hallinnoida ja käyttää ostamiasi palveluita
Voinko siirtää laskun eräpäivää?
Kyllä. Voit siirtää eräpäivää 14 päivällä eteenpäin Oikio Studion kautta, jos lasku ei ole vielä erääntynyt.
Laskun toimitus ja kopiot
Mistä osoitteesta laskut tulevat?
Sähköpostilaskut tulevat osoitteesta donotreply@fonecta.com.
Lasku on viestin liitteenä PDF-muodossa.
Huomaathan, että tähän viestiin ei voi vastata suoraan – ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun [Oikio Studion] kautta.
En löydä alkuperäistä laskua – mistä saan kopion?
Kaikki laskut löytyvät Oikio Studiosta, jossa säilytetään laskuhistoriaa 14 kuukauden ajalta.
Kirjaudu Oikio Studioon osoitteessa https://studio.oikio.fi/kirjaudu.
Maksaako paperilaskutus?
Kyllä. Paperilaskusta veloitetaan 10 € (+ alv) per lasku.
Suosittelemme sähköisiä laskutustapoja, jotta laskut saapuvat nopeammin.
Voit vaihtaa laskutustavan helposti Oikio Studiossa.
Muistutukset ja virhetilanteet
Sain maksumuistutuksen, vaikka olen jo maksanut
Jos maksoit laskun ennen muistutuksen päiväystä, muistutus on todennäköisesti aiheeton.
Maksusuorituksesi ei vain ehtinyt kirjautua ennen muistutuksen lähetystä.
Muutoin maksumuistutuksen kulut ja viivästyskorko ovat aiheellisia.
Maksoin väärälle tilille tai viitenumerolla
Oikea tilinumero on FI40 4055 0017 2923 15.
Jos maksoit väärälle tilille, maksa lasku uudelleen oikealle tilille ja selvitä virheellinen maksu tilinomistajan kanssa.
Jos käytit väärää viitenumeroa, ilmoita asiasta asiakaspalveluun ja kerro:
-
laskunumero
-
maksupäivä
-
maksettu summa
Ota yhteyttä Oikio Studion asiatukikaskeskuksen kautta.
Olen maksanut laskun kahdesti
Ota yhteyttä CreditVisoriin. He lähettävät maksajalle kirjeen, kun liikamaksu havaitaan, jotta palautus voidaan hoitaa.
Maksumuistutukset ja perintä
Sain maksumuistutuksen maksamattomasta laskusta
Maksa muistutuslasku kuluineen ja korkoineen viimeistään eräpäivänä.
Jos haluat sopia maksusuunnitelmasta, ota yhteyttä CreditVisoriin.
Laskuni on siirretty perintään
Maksa lasku perintäkirjeen mukaisesti.
Jos haluat sopia maksusuunnitelmasta, ota suoraan yhteyttä CreditVisoriin.
En pysty noudattamaan maksusuunnitelmaa
Ota heti yhteyttä CreditVisoriin sopiaksesi uudesta maksusuunnitelmasta.
Muut laskutuskäytännöt
Voiko Fonecta jakaa laskun usealle tytäryhtiölle tai toimipisteelle?
Valitettavasti ei. Laskut lähetetään aina sopimuksen tehneelle yritykselle.
Voiko useamman tilauksen laskut yhdistää?
Ei voi. Jokainen Oikion tilaus laskutetaan erikseen.
CreditVisor OyCreditVisor Oy hoitaa Oikion lasku- ja maksuliikennettä sekä perintää. Heille voit ilmoittaa myös yrityssaneerauksista ja konkursseista. |