Mitkä ovat vastuuni verkkokauppiaana?
Verkkokauppalain mukaan kauppiaan on ennen sopimuksen syntymistä annettava kuluttajalle kaikki olennaiset tiedot kaupasta ja tilausprosessista.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) linjauksen mukaan verkkokaupalla on oltava julkisesti saatavilla olevat toimitusehdot, joista käyvät ilmi:
- miten tilausprosessi etenee tilauksesta toimitukseen
- mitä maksu- ja toimitustapoja on tarjolla
- millaiset ovat palautusehdot ja peruutusoikeus
- miten asiakas toimii ongelmatilanteissa
- miten kauppias käsittelee henkilötietoja (tietosuojaseloste)
Lisätietoa löydät KKV:n sivuilta:
- https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset
- https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/verkkokauppiaille.
Apua juridisten tekstien laadintaan
Voimme tarjota verkkokauppiaille valmiita mallipohjia toimitusehtojen ja tietosuojaselosteen laatimiseen.
Kauppiaan vastuulla on täyttää ja muokata mallidokumentit oman yrityksen käytäntöjen mukaisiksi, jotta ne vastaavat todellisia toimitus- ja palautuskäytäntöjä.
|
Pidä juridiset tekstit aina ajan tasalla. Päivitä ne, jos toimintatapasi, toimitusehdot tai tietojen käsittely muuttuvat. Selkeä ja läpinäkyvä viestintä lisää asiakkaiden luottamusta ja vähentää mahdollisia reklamaatioita. |