Siirry sisältöön
  • Ehdotuksia ei ole, koska hakukenttä on tyhjä.

Miten käsittelen tilauksen Ecwid-verkkokaupassa?

Kun verkkokauppaasi tehdään uusi tilaus, saat siitä ilmoituksen sähköpostiisi sen lisäksi, että tilaus jää talteen verkkokauppaasi.

Verkkokauppa löytyy valikosta kohdasta Myy verkossa → Hallinnoi kauppaa..Tilaus näkyy myös verkkokaupan hallinnassa kohdassa Oma myynti → Tilaukset, josta voit hallita tilauksia, seurata niiden etenemistä ja päivittää niiden tilaa.

Tilausten tarkastelu

Tilaukset-näkymässä näet jokaisesta tilauksesta seuraavat tiedot:

  • Tilausnumero ja päivämäärä
  • Asiakkaan nimi ja yhteystiedot
  • Maksu- ja toimitustapa
  • Tilatut tuotteet
  • Tilauksen loppusumma

Jokaisella tilauksella on oma tila (status), joka kertoo, missä vaiheessa käsittely on.
Maksetut tilaukset merkitään automaattisesti tilaan Maksettu, kun maksupalvelu vahvistaa suorituksen.

Tilauksen käsittely

Kun olet vastaanottanut tilauksen, toimita tuote asiakkaalle ja päivitä sen tila.
Voit vaihtaa tilauksen tilan valitsemalla oikean vaihtoehdon alasvetovalikosta tilauksen tiedoissa.

ecwid_tilaukset

Maksuun liittyvät tilat

  • Maksettu – Maksu on vastaanotettu. Jos automaattinen varastonhallinta on käytössä, varastosaldo pienenee automaattisesti.
  • Odottaa maksua – Maksua ei ole vielä suoritettu tai asiakas on valinnut manuaalisen maksutavan (esim. lasku). Ole yhteydessä asiakkaaseen ja sovi maksusta.
  • Peruutettu – Maksu epäonnistui tai olet itse perunut tilauksen. Jos varastonhallinta on päällä, tuotteet palautuvat varastosaldoon.
  • Hyvitetty – Maksu on palautettu asiakkaalle kokonaan.
  • Osittain hyvitetty – Osa maksusta on palautettu asiakkaalle.

Toimitukseen liittyvät tilat

  • Odottaa käsittelyä – Tilaus odottaa, että aloitat sen käsittelyn.

    • Huom! Digitaaliset tuotteet tai palvelut, jotka eivät vaadi toimitusta, siirtyvät automaattisesti tilaan Toimitettu.

  • Käsittelyssä – Tilaus on käsittelyssä, mutta ei vielä valmis lähetettäväksi.

  • Valmiina noudettavaksi – Tilaus on valmis noudettavaksi noutopaikasta ja odottaa asiakkaan saapumista.

  • Lähetetty – Tilaus on lähetetty asiakkaalle.

  • Toimituksessa – Tilaus on parhaillaan kuljetuksessa (tila näkyy, jos toimitustapana on paikallinen kuljetus).

  • Toimitettu – Tilaus on toimitettu asiakkaalle onnistuneesti.

  • Toimitus peruttu – Toimitusta ei suoriteta, esimerkiksi jos maksun status on peruttu tai palautettu.

  • Palautettu – Asiakas on palauttanut tuotteen tai koko tilauksen.