Kotisivujen evästehallinta
Oikion kotisivuasiakkaana yrityksesi verkkosivuilla on käytössä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vaatimusten mukainen evästehallinta.
Evästeet ovat tietoja, joita verkkosivut tallentavat käyttäjän päätelaitteelle selaimen kautta. Evästeitä käytetään esimerkiksi sivuston toiminnan varmistamiseen, analytiikkaan ja markkinointiin.
Nykyisin evästeiden käyttö edellyttää käyttäjän suostumusta, ellei kyse ole sivuston toiminnan kannalta välttämättömistä evästeistä.
Miten suostumus pitää kysyä?
Traficom on linjannut, että evästeiden suostumuksen hallinnassa on noudatettava seuraavia periaatteita:
-
Tasapuolinen esittely: Käyttäjää ei saa ohjata hyväksymään kaikkia evästeitä korostetuin tavoin. Kaikkien vaihtoehtojen tulee olla visuaalisesti tasavertaisia.
-
Selkeä tieto: Jokaisesta evästeestä on ilmoitettava käyttötarkoitus, voimassaoloaika ja luokittelu (esim. välttämätön, analytiikka, markkinointi).
-
Hallittavuus: Käyttäjän tulee pystyä muuttamaan tai peruuttamaan suostumuksensa sekä tarkastelemaan aiemmin antamiaan valintoja. Tämä onnistuu verkkosivujesi ”Evästeiden hallinta” -sivulta, joka on linkitetty sivuston alaosaan (footer).
-
Toimivuus ilman hyväksyntää: Jos käyttäjä ei vastaa evästekyselyyn, verkkosivujen tulee silti toimia — vain välttämättömät evästeet latautuvat.
Nämä vaatimukset sekä muut Traficomin ohjeistukset on huomioitu Oikion kotisivuasiakkaiden verkkosivuilla lokakuusta alkaen.
Lisätietoa löydät Traficomin ohjeistuksesta: Liikenne- ja viestintäviraston evästeohjeistukset palveluntarjoajille ja loppukäyttäjille.
Mitä evästehallinta tarkoittaa analytiikan osalta?
Käyttäjän valintoja kunnioittava evästehallinta vaikuttaa kävijäseurantaan ja markkinointiin.
Kaikki kävijät eivät hyväksy seurantaevästeitä, vaikka tarkoituksena olisi parantaa käyttäjäkokemusta. Tämä vähentää jonkin verran saatavilla olevan datan määrää, mutta samalla parantaa markkinoinnin laatua ja kohdentamista.
Moderni evästehallinta tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia:
-
Se auttaa kirkastamaan markkinoinnin tavoitteita ja viestien kohdentamista.
-
Se tukee asiakaskeskeisempää ajattelua ja vastuullista datankäyttöä.
-
Ne asiakkaat, jotka ovat hyväksyneet seurannan, ovat todennäköisemmin vastaanottavaisia markkinointiviesteille.